Wednesday, April 28, 2010

bersyukur...

28/04/2010..
rabu..

salam semua...hari ini misz C batalkan kelas tusyen malam..dan tak pergi dinner di Vistana hotel...entahla...rasa nak rehat di rumah puas-puas..sebelum bermula minggu-minggu yang sibuk selepas study week nanti..

hari ini banyak perkara berlaku yang menyentuh tangkai jiwa misz C..huhu

mari saya mulakan dengan berita baik..petang 330 pm buat treatment dengan MFB..
after 6 session of treatment undergo...they examined me for the second time...result nya ialah kandungan air dalam badan dah meningkat berbanding sebelum 1st treatment..hee.next fat mass?? dari 47% turun 36%..the therapist said that it was amazing..heheee apa yang paling penting sekali ialah berat saya dah turun 8kg..yeayyy...i did it!!! in 1 months 3 weeks ++ yeayyyyyy...tu pun malam tadi baru je lepas makan kfc dgn sai...haha ne suma naik bukit punya pasal..

fakta : berjalan mendaki bukit selama 1 jam membakar +- 540 kalori

jadi misz C bersyukur dan gembira kerana usaha selama ini telah membuahkan hasil..hee

sekarang misz C nak cerita satu kisah sedih..on the way pulang dari MFB..misz C turun eskalator seperti biasa..dan setiap kali menuju basement parking (misz C suka parking di basement) saya suka lalu sebelah outlet jewelleries...bukan bermaksud saya suka tengok barang kemas tu semua tapi sebab jalan pintas nak cepat menuju basement..hehe..jadi setiap kali lalu pasti akan nampak seorang pakcik tua lebih kurang 50-60 tahun umurnya jadi pengawal keselamatan outlet tersebut..mukanya sentiasa no feeling..kita senyum dia macam wat tak nampak je..its ok..mungkin pakcik tak perasan...

Pakcik tu kadang-kadang saya sayu juga tengok..yelah dah berumur tapi masih kerja..mungkin nak menyara keluarga siapa tahu..kesian sebab dia dah tua..(misz C sangat cepat kasihan pada orang)

nak dijadikan cerita..on the way ke basement parking..kali ini terserempak pakcik tu sedang duduk mencangkung menghadap dinding sambil tertunduk-tunduk bersebelahan kerusi yang selalu dia duduk untuk berkawalselia..dan juga sebelah tong sampah..

saya terpaku seketika..apa yang pakcik itu sedang buat..nampak macam nak sorok sangat..saya jalan hampir sedikit..kebetulan eskalator menuju basement sememangnya dekat dengan pakcik itu..rupanya disebalik tubuh pakcik yang kecil tu..saya ternampak beg plastik renyuk yang berisi flask air dan juga bekas makanan..dan pakcik itu sedang makan dengan rakusnya sampai tak perasan orang lalu lalang duk tgok dia..lapar sangat agaknya..jam pukul 5 petang..

me?? sigh...pilu hati tgok dia...agaknya dia tak sempat makan..tapi mungkin isteri atau anak dia bekalkan makanan itu..untuk dia pergi mencari rezeki..pada usia emas..sedihnya...

tak sangka dalam mall yang serba mewah dan moden lagi canggih dan sofistikated itu...masih ada insan yang kurang bernasib baik..bukan macam saya dan pengunjung yang lain..duit habis tah ke mana..dia sepatutnya di usia emas berada dirumah beribadat dan berehat tapi masih lagi bekerja..demi sesuap nasi untuk keluarga..

saya sgt simpati...turun eskalator..sampai di basement saya pandang atas balik..tengok pakcik tu..masih sama..sedang duduk mencangkung menghadap dan mengunyah makanannya sambil tertunduk-tunduk..takut majikan nampak mungkin..

tak tahan lagi..airmata pun bergenang..tak bolehhhhhh...misz C...sgt kasihan..

sambil pegang stereng..misz C teringat..ayah selalu pesan...SELALU...."sebagai hamba Allah kita perlu sentiasa bersyukur..tak kisah la apa sahaja yang kita ada...nak jadi orang yang sentiasa bersyukur misz C kena macam ni..kita jangan pandang pada orang yang lebih dari kita yang punya segala-galanya kerana kita akan jadi tamak..tapi pandanglah pada orang yang serba kekurangan berbanding kita..pasti kita akan rasa bersyukur"...abahhhhhh T_T

kata-kata hikmah "janganlah dipandang pada langit yang dijunjung, tapi lihatlah pada bumi yang dipijak nescaya kita akan lebih bersyukur.."


alhamdulillah...

countdown : 35 hari lagi

No comments:

Post a Comment